Breussmassage en Dorn therapie

De Breuss massage is een zachte tussenwervelschijfmassage welke ontwikkeld is door Rudolf Breuss. Het kan goed in combinatie worden toegepast met de Dorn methode.

De Breuss massage kan worden gebruikt bij wervelkolomproblemen, tussenwervelschijfklachten, spit, e.d. Omdat de massage erg zacht is deze heel goed inzetbaar bij pijnlijke aandoeningen.De Breuss-massage kan je zo vaak je wilt herhalen. Voor de massage wordt St. Jansolie gebruikt.

De Dorn therapie is gebaseerd op een verschil in beenlengte, waardoor allerlei lichamelijke klachten ontstaan. De mogelijke oorzaken van verschil in beenlengte kunnen zijn: een val, vertillen, een misstap maar vooral het zitten.

De wervel correcties via de Dorn therapie vinden plaats d.m.v. een lichte handmatige druk ter hoogte van de betreffende wervel en beweging van de cliënt. Hierdoor accepteert het lichaam veel makkelijker de correcties. Bovendien krijgt de cliënt in de meeste gevallen ook zelfhulpoefeningen aangeboden, waardoor men zelf in staat is de klachten te baas te blijven en niet afhankelijk blijft van een therapeut!

Zelfhulp oefeningen: http://www.dornbreuss.nl/Dornbreuss.htm

Dorn therapie is een natuurgeneeskundige manuele behandeling die zijn oorsprong vind in Duitsland. Daar is het een erkende heilpraktiker methode. De Dorn methode werkt zonder medicijnen.

Dieter Dorn: http://www.natuurlijkwelzijn.org/dnua/artikel/de-methode-dorn

Contra-indicaties:

• wervelkolom metastasen
  • wervelfracturen
  • ontstekingen aan de tussenwervelschijven
  • na zwaar ongeluk of val
  • verlamming van een of meerdere spieren
  • jarenlang intensief gebruik van cortison of prednison
  • osteoporose
  • bij koorts en griep

Na de Dorn behandeling moet de cliënt 2 á 3 dagen inspanningen vermijden. Het is mogelijk dat men wat spierpijn heeft op die plekken waar er wervelcorrecties zijn gedaan. Het lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie. Ook is het verstandig om veel water te drinken om zo de vrijkomende afvalstoffen makkelijker uit het lichaam te verwijderen.
Zie ook: Dorn instituut: http://www.ideletteeijgelaar.nl/index.php?id=40

Wanneer een consult alleen uit de Dorn en Breuss methode bestaat wordt deze niet door de zorgverzekeraar vergoed.